onsdag 18 maj 2011

diabetes

När jag var gravid för några år sedan, sonen blir 6 år i sommar, så fick jag graviditetsdiabetes.
Tyvärr försvann inte diabetesen efter graviditeten, och jag har nu i flera år knapprat tabletter 3 gånger om dagen.
Men det sista halvåret har mina värden legat för högt, något som jag försökt åtgärda med hjälp av kost och träning. Tyvärr har det inte lyckats helt så från förra veckan har jag börjat med långtidsverkande insulin till kvällen. Jag håller nu på att prova mig fram till rätt dos.

Jag har bävat för detta att börja med sprutor, många säger att man blir hungrigare av dom och att det är svårare att gå ner i vikt. Men ännu har jag inte märkt av något av detta, men det är kanske för att jag bara har en spruta på kvällen och än så länge inte behöver ta någon på dagtid. Jag hoppas verkligen, inshaAllah, att jag inte behöver ta det framöver.

Jag har köpt träningskort på det lokala gymmet för ett tag sedan, och har fram till nu lyckats gå ner 3,5 kilo i vikt. Men det behövs åtskilligt mer för att få ordning på kroppen, så det är bara att fortsätta =)

En nackdel ur hälsosynpunkt är att jag har ett väldigt stillasittande jobb. 8 timmar per dag sitter eller står jag med headset och dator, jag antar att det optimala yrket för mig vore brevbärare eller nått :-)
Jag kommer att uppdatera med min framsteg (ja, jag tänker se till att det går framåt och inte bakåt) med jämna mellanrum, så får vi se hur långt jag kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar